The Heritage HUB: innowacyjna przestrzeń, która przedstawia historię dziedzictwa Fiat Chrysler Automobiles

0Shares

2 kwietnia 2019 zostało otwarte centrum Heritage HUB w kreatywnej przestrzeni działu FCA Heritage. Zadaniem tej odtworzonej lokalizacji jest nie tylko zapewnienie nowoczesnego i stymulującego miejsca pracy, lecz również wykorzystanie go jako wielofunkcyjnej przestrzeni oferującej narrację powiązaną z historycznym obszarem, gdzie dział FCA Heritage może możliwie najlepiej wyrazić swoją misję.

Celem działu FCA Heritage jest zachowanie, rozpowszechnienie i promocja dziedzictwa FCA w zakresie klasycznych włoskich marek. Centrum Heritage HUB mieści się w nastrojowym, lecz w dużym stopniu zmodernizowanym budynku, gdzie interakcja i środki komunikacji dodają nowy wymiar wspaniałej historii Fiata, Lancii i Abarth – marek ściśle związanych z okolicami Turynu, jak również historii marki Alfa Romeo. Znajduje się w miejscu dawnego budynku Officina 81 przy Via Plava, stanowiącego część ogromnej strefy przemysłowej Mirafiori – zabytkowego zespołu zakładów produkcyjnych znanego z wynalazczości i inżynierii, który obecnie generuje nową energię. Pierwotny budynek został poddany drobiazgowym pracom konserwatorskim i restauracyjnym, prowadzonym z poszanowaniem jego industrialnego charakteru – zabytkowej musztardowo-zielonej kolorystyki, cementowej posadzki i niezliczonych metalowych filarów tworzących efekt konstrukcji kratowej. Spoglądając w górę na zawieszone ekspozycje, możemy zapoznać się z historią Mirafiori, udać w podróż przez fotografie i opisy, które w sposób wciągający i intuicyjny opowiadają o najważniejszych wydarzeniach tego obiektu osiemdziesiąt lat po jego otwarciu.

W budynku Heritage HUB dział FCA Heritage świadczy również swoje usługi i prowadzi działania związane z produktami. Znajduje się tutaj także przestrzeń wystawowa projektu „Reloaded by Creators”, w ramach którego wielu klasycznym modelom przywraca się pierwotne piękno. Są one certyfikowane i przygotowywane do sprzedaży. Najbardziej ekscytującą niespodzianką jest jednak wystawa samochodów – na 15 000 m2 powierzchni Heritage HUB umieszczono ponad 250 pojazdów. Są to prawdziwe perełki zbioru FCA Heritage, a niektóre z nich zostały udostępnione po raz pierwszy. Wystawa przekształca to miejsce w świątynię wiedzy i emocji. Nie jest to tradycyjna przestrzeń muzealna, lecz nieustannie uzupełniane trójwymiarowe archiwum i źródło pomysłów, które można podziwiać podczas wycieczek z przewodnikiem. W centralnej części budynku znajduje się osiem tematycznych wystaw, przy czym każda z nich wysuwa na pierwszy plan osiem samochodów z różnych okresów i reprezentujących różne marki. Najstarszy z nich został wyprodukowany w 1908 roku, a najnowszy w 2008. Możemy podziwiać 64 samochody, które znacznie różnią się między sobą typem, wiekiem i marką, lecz każdy z nich fizycznie przedstawia swój zakres tematyczny, zgodnie z kryteriami i filozofią organizacji innowacyjnych wystaw.

Pierwsza tematyczna wystawa skupia się na architekturze pojazdów mechanicznych, w przypadku których nowy projekt był istotny przede wszystkim z punktu widzenia funkcjonalnych i produkcyjnych potrzeb, które miał spełnić. Można zobaczyć tam takie modele jak Lancia Lambda – pierwszy model, w którym zastosowano samonośnie nadwozie czy Lancia Flavia – pierwszy włoski model wyposażony w napęd na przednią oś i hamulce tarczowe na wszystkie cztery koła. Ponadto przedstawione są liczne modele Fiata, m.in. Fiat 500 Topolino, Fiat 600, Fiat Panda i Fiat Uno.

Na drugiej wystawie zgromadzono samochody koncepcyjne, które wyróżniają się oryginalnym nadwoziem i wyposażeniem. Obrazują również przejście od wymarzonego utopijnego auta do bardziej namacalnego wymiaru samochodów koncepcyjnych i produkowanych na indywidualne zamówienie. Są to m.in. Fiat 130 Familiar i Panda Rock Moretti, Abarth 2400 Coupé Alemanno, jak również Lancia Astura Farina i Flaminia Coupé Loraymo.

Kolejna część wystawy prezentuje działania Grupy Fiat, które od początku lat 70. XX wieku kładły nacisk na kwestie środowiskowe, dążąc do tworzenia pojazdów pozwalających na ograniczenie wpływu na środowisko w trakcie produkcji, użytkowania i utylizacji. Stosując strategię koncentrującą się wokół ekonomii użytkowania i optymalizacji metod produkcyjnych, Fiat realizuje programy badawcze, które prowadzą do opracowywania rozwiązań i technologii, a następnie stopniowego wdrażania ich w ramach całej oferty firmy. Wyróżniają się także prototypy elektrycznych aut kompaktowych, jak np. X1/23 z 1974 r. czy Ecobasic z roku 1999 - cudo techniki pod względem zarówno silników, jak i komponentów.

Następna część poświęcona jest wachlarzom aut, które były bohaterami niezwykłych przygód. Przykładem może być tutaj Fiat Campagnola AR 51, który w roku 1952 przejechał przez całą Afrykę - z Kapsztadu do Algierii - w rekordowym czasie 11 dni lub Fiat 1100 E, który w roku 1953 okrążył świat dookoła z jednym kierowcą na pokładzie, pokonując ponad 72 tys. km. Był też Fiat 124S, który w roku 1970 dotarł z Kapsztadu do Przylądka Północnego w 50 dni, Fiat 131 Abarth Diesel, który w roku 1977 – jeszcze przed wejściem na rynek – wygrał rajd Londyn-Sydney, a także Lancia Delta HF Integral Group A – zwycięzca Rajdu Safari w roku 1988 z Miki Biasionem i Tiziano Siviero na pokładzie czy 500 Overland, który w roku 2008 odtworzył trasę legendarnego wyścigu Pekin-Paryż, idąc w ślady modelu Overland.

W piątej części wystawy znajdują się pojazdy, które zapisały się w historii przez udział w wyścigach, w których liczyła się prędkość i wytrzymałość oraz takie, którym udało się pobić rekord świata. Dwa najstarsze auta – Fiat S61 i „Alfa” Sport o mocy 12 KM, wyścigowy następca pierwszego samochodu skonstruowanego przez firmę Lancia – wyprodukowane zostały w roku 1908. Obok tych modeli znajduje się Lancia D50 biorąca udział w wyścigach Formuły 1, trzy auta wyprodukowane przez Abarth w latach 50 i 60 XX wieku, które ustanowiły najbardziej imponujące rekordy oraz dwóch zwycięzców rajdów wytrzymałościowych: Lancia Beta Montecarlo Turbo i LC2.

Kolejna część wystawy poświęcona jest bezpieczeństwu w małych modelach samochodów Grupy FCA. To cel, który przyświeca zarówno marce Fiat, jak i Lancia już od początku XX wieku. Na przykład w roku 1933 wprowadzenie dodatkowego nadwozia samonośnego w Lancii Auguście – pierwszym aucie z nadwoziem zamkniętym, w którym zastosowano to rewolucyjne rozwiązanie – przyczyniło się do poprawy sztywności skrętnej i zwiększonego bezpieczeństwa w przypadku kolizji. To samo innowacyjne rozwiązanie zostało zastosowane w Lancii Ardei produkowanej od 1939 r., gdzie dodatkowo wprowadzono niezależne zawieszenie osi przedniej, co jeszcze bardziej przyczyniło się do lepszego trzymania się drogi i lepszej dynamiki pojazdu. Prowadzone przez Fiat badania nad bezpieczeństwem aut kompaktowych znalazły przełożenie na wiele ciekawych prototypów, takich jak Fiat City Taxi (1968) – pojazd do użytku publicznego o nietypowej asymetrycznej konstrukcji bocznej – czy modele ESV 1500 i ESV 2000 zaprojektowane specjalnie pod kątem analizy bezpieczeństwa i odporności podczas wypadku.

Przedostatnia część wystawy zawiera różne pojazdy z poszczególnych epok, które – dzięki swoim unikalnym cechom i osobowościom – skutecznie uosabiały tożsamość swoich ówczesnych marek, wprowadzając nowoczesną stylistykę, która dawała później początek nowej modzie. Przykładem jest Lancia Aurelia B20, która zapisała się jako pierwowzór samochodów sportowych typu GT, zwiastując nadejście mody na „klasyki” poprzez tchnięcie nowego życia w minione formy i typologie, jak miało to miejsce w przypadku Fiata Barchetta.

Ostatnia część wystawy dotyczy pojazdów, które brały udział w rajdach samochodowych czy to na zaśnieżonych szczytach gór czy na pustyniach. Z uwagi na panujące podczas nich warunki, rajdy samochodowe stały się trudnym i wymagającym poligonem doświadczalnym dla najbardziej ambitnych wyzwań technologicznych. Marki Lancia, Fiat i Abarth podejmowały takie wyzwania i zapisały się na kartach historii jako zdobywcy najbardziej prestiżowych nagród. W tej części tematycznej pawilonu Heritage HUB można zobaczyć m.in. Lancię Fulvię HF 1600, która wygrała rajd Monte Carlo 1972, futurystycznego Stratosa HF, zwycięską Deltę HF oraz Fiaty 124 Abarth Rally i 131 Abarth Rally.

Wystawa zostanie wkrótce udostępniona zwiedzającym, lecz z okazji prezentacji w mediach dnia 2 kwietnia zadebiutowała na stronie internetowej FCA Heritage w nowej zakładce „Marka” zawierającej opisy historii marek obejmujące rozwój przemysłu, ewolucję logo, najważniejsze osoby związane z daną marką i najważniejsze modele.